dinsdag 21 augustus 2012

Bij Jan op bezoek































Ik ben vandaag, samen met enkele ‘schildervriendinnen’ naar Jan Fabre gaan kijken. De indrukwekkende opstelling domineert de ganse ruimte met vijf sculpturen in Carrara-marmer op een met 24 karaats bladgoud belegd podium. Links en rechts van het podium hangen nesten, bekleedt met de bekende juweelkevers ritmisch op gelijke afstand van elkaar. Als je na die eerste indruk voorzichtig, op vilten kabouterslofjes, tussen de sculpturen mag schuifelen kan je alle details ontdekken en dat zijn er heel wat. De beeldtaal van Fabre roept vragen op en dat is ook de bedoeling. Ik vond de beelden zeker mooi, maar iets te ‘glad’ en ik kan mij niet ontdoen van het gevoel dat oude beelden meer ‘ziel’ hebben dan modern beeldhouwwerk, maar dat ligt misschien aan mij.
Wij hebben in ieder geval nog lang nagepraat op het gezellige terras van Park Spoor Noord en van het mooie weer genoten. Het was dus zeker een geslaagde middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten