maandag 9 juli 2012

Van die boer, geen eieren!


Een chinees spreekwoord zegt: ‘Geef een mens een vis en hij eet één dag, leer een mens vissen en hij eet een leven lang”. Prof. Dr. Willem Van Cotthem maakt daarvan: ‘Geef mensen in woestijngebieden zaden en kennis van container gardening en zij leren om van droge grond bloeiende tuintjes te maken.
Een geweldig initiatief vond ik dat toen ik in 2005 kennis maakte met het project 'Seeds for Food' dat Willem Van Cotthem samen met Unicef Algerije had opgezet. Het idee is eenvoudig. Vanuit zijn ervaring als plantkundige leert Willem Van Cotthem de mensen om optimaal te tuinieren met 'container gardening' zodat ze zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien en dus niet meer afhankelijk zijn van voedselhulp. Omdat zaden aankopen te duur is vraagt hij ons, rijke westerlingen, geen financiële hulp maar om zaden van tropische planten zoals meloen, watermeloen, paprika, avocado, papaja enz. te drogen en op te sturen.
Zo’n simpel en logisch idee, dat moet aanslaan denkt u nu met mij, maar niets is minder waar. Ondanks verschillende succesverhalen in Algerije de Filippijnen en Burkina Faso lijken NGO’s niet echt geïnteresseerd en blijft het bij kleinschalige projecten.
Maar Prof. Dr. Van Cotthem laat zich niet ontmoedigen en zoekt verder naar oplossingen zoals het idee om met de Navajo wilg uit Arizona een natuurlijke tent te vormen zodat groenten en fruit niet in de woestijnzon verbranden.
Ik weet niet hoe u erover denkt, maar ik ben in ieder geval fan en ben dan ook weer aan het sparen voor mijn volgende zending zaadjes. Ik hoop dat ontwikkelingsorganisaties dit initiatief snel oppikken zodat er op grotere schaal aan gewerkt kan worden.
En Prof. Dr. Willem Van Cotthem, die ‘boert’ ondertussen rustig voort!

Gedroogde zaadjes van zuiderse groenten en vruchten zijn altijd welkom:
Prof. Dr. Willem Van Cotthem
Beeweg 36
9080 Zaffelare

Let er wel op dat u de zaadjes op een bord droogt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten