zaterdag 19 mei 2012

Foto's uit de oude doos.


Ik heb eerder een visueel geheugen en een van de eerste herinneringen uit mijn jeugd bestaat uit het beeld van een pluche speelgoedbal in zeepsopkleurtjes. Dat dat beeld iets ouder is dan ik dacht, ontdekte ik toen ik van mijn vader een doos vol oude foto’s kreeg die ik nieuwsgierig urenlang doorspitte en sorteerde.
Op een van die kiekjes, genomen in mijn babykamer, staat mijn moeder met mij op de arm en boven mijn bedje hangt, u raadt het al, een pluche bal. Vermits het om een zwart-wit foto gaat kan ik de kleuren uiteraard niet zien, maar ik weet pertinent zeker dat het pastelkleurtjes zijn. Ik moet toegeven, het was wel even schrikken om in die tijdscapsule te stappen en met mijn eigen ogen mijn eerste prille herinnering op foto te zien, zeker omdat ik op de desbetreffende foto ongeveer één jaar of zelfs jonger moet geweest zijn.


Mijn moeder is er niet meer, dus bij haar navraag doen zit er niet in en het geheugen van mijn vader laat hem wat in de steek, zeker voor zo’n onbenulligheden als een pluche speelgoedbal maar na wat aandringen kon hij zich dat ding toch herinneren. Blijkbaar was het geen mobiel maar een muziekbal die boven mijn bedje hing en iedere avond voor het slapengaan werd dat deuntje opgezet om mij van een goede nachtrust te verzekeren. Na nog wat aandringen van mijn kant kon mijn vader het melodietje neuriën. Het kostte ons enig puzzelwerk, want mijn muzikaal talent heb ik duidelijk van hem geërfd, maar uiteindelijk besloten we dat het deuntje dat die bal afspeelde het wiegenliedje van Brahms moest zijn. Toeval of niet, laat dat nu toch net het melodietje zijn dat ik zelf voor mijn kinderen neuriede voor het slapengaan! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten