zaterdag 3 maart 2012

Reclame in promotie.

Wat is dat toch met al die reclame op tv? Ik heb echt het gevoel dat je tegenwoordig naar reclame kijkt met af en toe een stukje film ertussen terwijl het net andersom zou moeten zijn. 
En blijkbaar zijn de programmamakers zich hiervan bewust want verschillende zenders tonen na die ellenlange stoet van commerciële boodschappen de laatste seconden van de onderbroken scene opnieuw, zodat de vergeetachtigen onder ons, tot welke groep ik mezelf zeker reken, weer helemaal mee zijn met het verhaal. Ergerlijk vind ik dat en ik verlang dan ook met een beetje weemoed terug naar de tijd toen je je tijdens de onderbreking even snel naar de keuken of het toilet kon reppen, terwijl dat catchy deuntje je bleef achtervolgen. Of je zat de reclame gewoon even uit want ik moet toegeven, er zaten pareltjes tussen. Of beter nog, de broodnodige boodschappen werden tussen de programma’s in gegeven in plaats van ze hiervoor te onderbreken.
Maar wie blijft er nu nog die ellenlange, zich in sneltempo elkaar opvolgende spotjes doorworstelen? Mijn dochter begint dan meestal te zappen, wat ik al minstens even ergerlijk vind. Ik durf tijdens die onderbrekingen al eens te verdwijnen, waarbij ik onderweg alle interesse voor het desbetreffende programma verlies en dus gewoon niet meer terugkom. Als de zoon verdwijnt, is dat meestal richting keuken waar hij aan het bakken slaat zodat het programma en de respectievelijke reclameboodschappen ook aan hem compleet voorbij gaan. Of wij maken dankbaar gebruik van de techniek die digitale televisie biedt en nemen alles op, zodat we met de fast forward toets snel door de reclameblokken kunnen racen.
In ieder geval, niemand heeft de ‘o zo broodnodige boodschappen’ nog gezien of gehoord terwijl ik dacht dat dat nu net de bedoeling was. Eigen schuld dikke bult, zou ik zo zeggen. Begrijpen die programmamakers dan  niet dat ze door hun gulzigheid een overdosis serveren en op die manier hun doel compleet voorbijschieten? 
En dan ligt er een voorstel op tafel om je op een reclamevrije uitzending te abonneren, mits het betalen van een meerprijs. Ja zeg, nu beginnen ze echt wel te overdrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten