Wat is dat toch met al die reclame op tv? Ik heb echt
het gevoel dat je tegenwoordig naar reclame kijkt met af en toe een stukje film
ertussen terwijl het net andersom zou moeten zijn.
En blijkbaar zijn de programmamakers
zich hiervan bewust want verschillende zenders tonen na die ellenlange stoet van
commerciële boodschappen de laatste seconden van de onderbroken scene opnieuw,
zodat de vergeetachtigen onder ons, tot welke groep ik mezelf zeker reken, weer
helemaal mee zijn met het verhaal. Ergerlijk vind ik dat en ik verlang dan ook
met een beetje weemoed terug naar de tijd toen je je tijdens de onderbreking
even snel naar de keuken of het toilet kon reppen, terwijl dat catchy deuntje
je bleef achtervolgen. Of je zat de reclame gewoon even uit want ik moet
toegeven, er zaten pareltjes tussen. Of beter nog, de broodnodige boodschappen
werden tussen de programma’s in gegeven in plaats van ze hiervoor te
onderbreken.
Maar wie blijft er nu nog die ellenlange, zich in
sneltempo elkaar opvolgende spotjes doorworstelen? Mijn dochter begint dan meestal
te zappen, wat ik al minstens even ergerlijk vind. Ik durf tijdens die
onderbrekingen al eens te verdwijnen, waarbij ik onderweg alle interesse voor
het desbetreffende programma verlies en dus gewoon niet meer terugkom. Als de
zoon verdwijnt, is dat meestal richting keuken waar hij aan het bakken slaat
zodat het programma en de respectievelijke reclameboodschappen ook aan hem compleet
voorbij gaan. Of wij maken dankbaar gebruik van de techniek die digitale
televisie biedt en nemen alles op, zodat we met de fast forward toets snel door
de reclameblokken kunnen racen.
In ieder geval, niemand heeft de ‘o zo broodnodige
boodschappen’ nog gezien of gehoord terwijl ik dacht dat dat nu net de bedoeling
was. Eigen schuld dikke bult, zou ik zo zeggen. Begrijpen
die programmamakers dan niet dat ze door hun gulzigheid een overdosis
serveren en op die manier hun doel compleet voorbijschieten?
En dan ligt er een
voorstel op tafel om je op een reclamevrije uitzending te abonneren, mits het
betalen van een meerprijs. Ja zeg, nu beginnen ze echt wel te overdrijven!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten