zaterdag 8 januari 2011

Rij maar aan!


Januari, autosalontijd !  Ze slaan je wurm met reclamebrochures voor alle mogelijke en onmogelijke merken en condities en ook op tv- en radio kan je er niet omheen.  Gelukkig ben ik niet aan een nieuwe auto toe, want het lijkt mij niet alleen spannend, maar ook verschrikkelijk vermoeiend om te shoppen voor een nieuwe wagen en door de reclamebomen het bos te zien.  Hoewel ik de indruk heb dat veel auto's toch vooral met het buikgevoel worden gekocht, de 'goesting' om een bepaalde wagen aan te schaffen primeert na een tijdje op de condities en de meer rationele factoren.  

Als ik over de nodige fondsen zou beschikken en een nieuwe wagen nodig zou hebben, zou ik in ieder geval voor een milieuvriendelijk type gaan, eentje die zo zuinig mogelijk is in verbruik.  Dat zou bij mij een doorslaggevende factor zijn, want het bedrag dat ik maandelijks aan de pomp achterlaat is aanzienlijk, zeker nu mijn dochter ook haar rijbewijs heeft en wij de auto delen.  Minder rijden en het openbaar vervoer gebruiken, zegt u?  Dat is inderdaad een optie, maar een echt alternatief kan ik het niet noemen.  Een ritje met de wagen naar bijvoorbeeld het ziekenhuis voor een controle kost mij vijftien minuten tot maximum een half uur, terwijl ik er met de bus gemakkelijk een uur en half over doe.  Reken diezelfde reistijd op de terugweg plus je consultatie en je bent al snel een halve dag kwijt, terwijl het met de auto om een uurtje gaat.  Ik vind dat persoonlijk toch een groot verschil en hoewel ik regelmatig de fiets neem voor korte afstanden of de bus om naar de stad te gaan vind ik een auto toch vrij onmisbaar in ons dagelijks leven.  Groene jongens zullen mij waarschijnlijk verwijtend aankijken bij een dergelijke uitspraak, maar ons dorp van vroeger is veel te klein geworden voor de hedendaagse mens en dan heb je toch een stel wielen nodig om je te brengen naar waar je naartoe wil.
En hoewel de elektrische wagen al een hele tijd met veel bravoer wordt aangekondigd, zijn ze momenteel nog niet echt te koop, behalve dan in speciaalzaken.  Eens ze volgend jaar op de markt komen zal je een aardige duit mogen neertellen voor dit fijn stukje techniek én dan zit je waarschijnlijk ook nog met de nodige kinderziektes.  Bovendien kan een elektrische wagen maar ongeveer 160 km rijden zonder heropladen, wat mij toch ook een behoorlijke handicap lijkt.  Als je de meter in het rood ziet komen en de volgende laadpaal nog veraf is, wordt reizen opnieuw een heel stuk avontuurlijker!
Mijn zoon is vandaag gaan kiezen en keuren op het autosalon.  Hij droomt van een snelle brommer of moto.  Nog even geduld, tot zijn 18e verjaardag én tot zijn bankrekening het toelaat natuurlijk. 
Ik lig niet wakker van een nieuwe auto, maar mocht ik kiezen, dan zou mijn 'goesting' uitgaan naar een hybride.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten