zaterdag 3 augustus 2013

That '70s show

Ik ben opgegroeid in de jaren ’70 en dat waren toch écht andere tijden. Zo herinner ik mij een verhaal waarin mijn vader een boete kreeg om door het rode licht te rijden. Toen de agent van dienst hem daarover aansprak was de verklaring van mijn vader dat hij niet kon stoppen omdat ik, samen met mijn zus, vooraan zat zonder gordel. Onverantwoord en onvoorstelbaar dat zoiets nu nog zou gebeuren, of niet?
Tot mijn grote verbazing las ik onlangs in de krant dat één op de zes autobestuurders zijn gordel nog steeds niet draagt en dat vind ik toch hallucinante cijfers. Je zou toch denken dat iedereen zich ondertussen bewust is van de gevaren van rijden zonder gordel, maar blijkbaar is dat niet het geval.
Toen mijn kinderen heel klein waren was ik altijd heel streng over die gordel. Eens ze zichzelf konden vastgespen vertrok ik nooit zonder dat dat gebeurd was en ik het gecontroleerd had en mijn geduld werd meer dan eens op de proef gesteld. Maar blijkbaar klopt het wel van die aanhouder die wint, want ondertussen hebben beiden hun rijbewijs en wordt de gordel zonder nadenken omgegespt.
Dat was ooit anders want vroeger werden wij na verloop van tijd gecontroleerd door het kleine grut op de achterbank en klonk het streng ‘Gordel aan!’ als dat niet snel genoeg naar hun zin gebeurde.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten