donderdag 21 februari 2013

Goe gebakken

Hoewel ik er in slaag om dagelijkse lekkere gerechten op tafel te zetten reken ik mezelf zeker niet tot de keukenprinsessen onder ons. Van bakken echter heb ik helemaal geen kaas gegeten en ik weet ook hoe dat komt. De kleine anarchist in mij weigert recepten slaafs te volgen en hoewel ik weet dat dat bij het bakken nefaste gevolgen kan hebben blijf ik toch lekker mijn eigen ding doen. Dan kijken de kinderen mij aan om daarna naar het prentje in het kookboek te wijzen en zich luidop smalend af te vragen of het nu echt die cake of dat baksel is dat ik gemaakt heb. Nu is dat niet zo erg en kunnen we er eens om lachen en eerlijk gezegd blijven die momenten beperkt want zoals u wellicht al kon vermoeden bak ik niet zoveel.
Dat was vroeger wel anders want de zoon stond van kleins af graag aan de oven en vroeg regelmatig om zelfgemaakt cake of koekjes. Omdat ik er niet veel van bak, schoof ik zijn verzoekjes altijd op de lange baan maar vroeg of laat moest ik er dan toch aan geloven.
Dus gingen we op een dag weer aan de slag en opteerde ik voor een eenvoudige cake omdat daar niet veel mis mee kan gaan, of dat dacht ik tenminste. Maar dat was duidelijk buiten mijn bakkunsten gerekend want toen ik die cake uit de vorm ging halen gleed hij er met een vreemd ‘wroeeff’ geluid uit om daarna triest wiebelend en in tientallen stukken op de schotel te belanden. De zoon, die toen nog erg jong was, was duidelijk heel ontgoocheld met het resultaat. Daarom verzon ik het verhaal dat dit knoeicake was, dat die er zo moest uitzien en dat je die stukjes gewoon met je handen van het bord mocht plukken. Een kinderhand is duidelijk gauw gevuld want de zoon was tevreden met die uitleg en samen hebben we van die cake gesmuld.
Sinds die dag is ‘knoeicake’ een begrip in ons gezin en als ik nog eens een kramp krijg en aan het bakken sla, om bijvoorbeeld mijn klasgenootjes op de academie te trakteren, nemen de zoon of de dochter me dat snel uit handen omdat zij mijn misbaksels maar al te goed kennen. En ik vind dat best en laat me die hulp graag welgevallen en natuurlijk geef ik hen dan alle krediet!


1 opmerking:

  1. :D Haha.. Knoei-cake (oh.. er is dus een naam voor dat soort verrassingen uit de oven).

    BeantwoordenVerwijderen