vrijdag 4 januari 2013

Over piraten en ander gespuis

De bomma was een kittig klein vrouwtje, met een grote mond en een klein hart, die door bompa op handen werd gedragen. Eigenlijk is dat niet helemaal juist want de bomma had eerder een heel groot hart voor dieren en hoewel haar uitspraken soms het tegendeel deden vermoeden, ook voor mensen.
Toen mijn moeder nog kind was en ik nog niet op deze aardkloot rondliep kwamen mijn grootouders aan de kost als binnenschippers en ik was als kind altijd gek op hun verhalen over dat leven aan boord.

Zo vertelde bomma mij ooit dat ze het in Nederland aan de stok kreeg met de politie omdat zij als vrouw aan het roer stond. Toen de bomma zelfs een bekeuring kreeg voor dit misdrijf werd zij wel heel erg kwaad waarop ze de agent in kwestie voor de voeten wierp dat zij zich in Nederland zelfs door een vrouw lieten commanderen.
'Smaad aan de koningin' vond die desbetreffende agent en de bomma kreeg er nog een tweede bekeuring bovenop, wat meteen ook het einde van de discussie was.

2 opmerkingen: