zaterdag 31 december 2011

Van oud naar nieuw.


Oudejaarsavond komt er weer aan en dan denk ik altijd met een beetje weemoed terug aan de tijd toen ik nog piep was en mijn bomma de energieke en mild bazige spil van de familie. Zij gaf altijd een groots oudejaarsfeest waar wij vol verwachting naar uitkeken. Cadeautjes vond bomma heel belangrijk en toen mijn grootouders al met pensioen waren gingen zij nog altijd werken om ons ieder jaar opnieuw schandelijk te verwennen.

En dan was er nog het feest zelf natuurlijk, dat weken op voorhand minutieus werd voorbereid onder de deskundige leiding van bomma. Het menu werd gepland, inkopen gedaan, het tafellinnen gestreken en het mooie servies opgepoetst voor de grote dag. Een paar dagen eerder stond bompa al in de potten te roeren, terwijl bomma de scepter zwaaide in de keuken.
Op oudejaarsavond trokken wij onze mooiste kleren aan en gingen, gewapend met de nodige cadeaus en onze nieuwjaarsbrieven, naar de woning van mijn grootouders, waar wij keer op keer werden getrakteerd op een overvloedig maal. En ieder jaar opnieuw deden wij, de kinderen, een dansje of een playback show, dat plichtsbewust op het nodige enthousiasme van de volwassenen werd onthaald. Gelukkig was een video camera toen nog geen algemeen goed en bleven wij gespaard van genante filmpjes iets wat onze kinderen niet meer gegund is.
En ieder jaar opnieuw hadden mijn grootouders veel te veel eten klaargemaakt, zoveel dat wij het telkens vanzelfsprekend vonden om op nieuwjaarsdag opnieuw aan te schuiven voor een even overvloedig maal, terwijl wij de prestaties van de skiërs bewonderden en becommentarieerden.
Ondertussen behoren die feesten al lang tot het verleden en hebben wij zelf nieuwe tradities en gewoontes gecreëerd.
En misschien is het omdat die herinnering deel uitmaakt van mijn jeugd, maar aan de nieuwjaarsfeesten van mijn grootouders denk ik nog altijd met heel veel plezier terug.


Iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2012!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten