zaterdag 24 september 2011

September


September vind ik best een aangename maand in ons kalenderjaar.  De kinderen zijn terug naar school, de meeste mensen opnieuw aan het werk en de dagelijkse sleur komt om het hoekje kijken maar je bent dat nog niet beu, zoals het verder in het jaar al eens het geval durft te zijn. In september verwelkom je die sleur en regelmaat nog als een oude vriend en ben je er blij om. Tenminste dat is bij mij toch het geval. Bovendien hebben we meestal nog wel mooie nazomerdagen in september waar we in onze vrije tijd met volle teugen van kunnen genieten. 
En september is ook een feestmaand. Niet zo feestelijk als grote broer december natuurlijk daar kan september niet aan tippen, maar toch.  De braderijen, de bevrijdingsfeesten, de stoeten en beurzen, de evenementen in parken en op pleintjes … . September roept bij mij een aangenaam jeugdsentiment op toen de jaarbeurs in het park voorafgegaan door de obligatoire reuzenstoet nog de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar waren. Iets waar je als kind naar uitkeek. En ook nu kan ik nog altijd genieten van de braderijen, stoeten, kermissen, rommelmarkten en optredens die van september zo’n feestmaand maken. Met de bijbehorende drumbands en majorettes natuurlijk, die nog steeds jaren zeventig gewijs de stoeten opvrolijken met hun korte rokjes, witte laarsjes en hun haar in een dotje, verpakt in een wit netje.  Als je die drumbands hoort, ziet en voelt passeren lijk je wel even in een tijdscapsule gestapt, zeker omdat ze nog steeds dezelfde wijsjes spelen als weleer. Ook de geuren dragen bij tot dit jeugdsentiment want nog steeds vind je op braderijen en kermissen dezelfde frietjes, smoutebollen of wafels als toen. En dan vergeet ik het vuurwerk nog dat begin september overal losbarst en september als feestmaand extra kleur geeft.  Ah, september een aangename feestmaand waar ik weer met volle teugen van ga genieten! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten