zaterdag 18 december 2010

Cijfers en letters.


Is het u ook al opgevallen dat ons geheugen op een andere manier kan werken dan dat van onze medemens ?  Sommige mensen hebben een geweldig geheugen voor cijfers anderen beschikken eerder over een visueel geheugen.
Mijn ex-man en mijn dochter bijvoorbeeld kunnen moeiteloos telefoonnummers onthouden en ook data zijn voor hen geen probleem.  Geschiedenis was dan ook een van de lievelingsvakken van mijn dochter, terwijl mijn zoon die data er echt in moest drammen. 

Cijfers onthouden is ook helemaal niet aan mij besteed.  Ik noteer mijn telefoonnummers netjes in mijn gsm, want als ik nog maar probeer om een nummer te kiezen zonder spieken, draait het er meestal op uit dat ik enkele cijfers verwissel.  Gelukkig beschik ik dan weer over een enorm visueel geheugen.  De titel van een film zegt mij dikwijls niets, maar als ik de openingsscène zie kan ik je onmiddellijk vertellen of ik hem al gezien heb of niet.  Beetje vervelend natuurlijk, want dan heb je je film al gekozen en zijn de andere programma’s op je verlanglijstje dikwijls begonnen.  Gelukkig brengt de techniek onder de vorm van digitale tv in dit geval soelaas.
Maar ik ben vooral heel sterk in het onthouden van namen en gezichten.  Onlangs kwam ik in een winkel een ex-schoolgenootje tegen en hoewel het  25 jaar geleden was dat ik haar had gezien, kon ik haar toch zonder problemen aanspreken met haar voornaam en wist ik nog welke richting ze had gevolgd.  Leuk, denkt u ?  Niet altijd want deze eigenschap heeft al dikwijls voor genante situaties gezorgd als de tegenpartij je schaapachtig aanstaart en er duidelijk totaal geen idee van heeft wie je bent.  Als je dan wat aandringt doen mensen dikwijls alsof ze je kennen, want de gegevens kloppen, dus het moet wel juist zijn, maar die lege blik in hun ogen zegt duidelijk … neen !
Daarom houd ik dikwijls mijn mond als ik iemand van heel lang geleden tegenkom en bij de andere persoon geen enkele blijk van herkenning zie.  Ik laat het moment gewoon passeren en vermijd zo een gênant gesprek.  Moest iemand mij toch herkennen terwijl ik hem gewoon voorbijloop, wil ik mij hierbij dan al op voorhand verontschuldigen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten