maandag 1 april 2013

Consuminderen in maart

Mijn voornemen om te consuminderen leidt dikwijls tot pittige discussies. Tegenstanders vinden immers dat onze economie consumenten nodig heeft en natuurlijk hebben zij gelijk. Maar als ik mijn eigen micro-economie bekijk moet ik, zoals de meesten onder ons, vaststellen dat ik over een beperkt budget beschik en dus keuzes moet maken. Omdat ik een propvolle kleerkast heb, besloot ik een jaar lang geen kleding of schoenen te kopen en dat lukt mij aardig en hoewel ik mij niet engageerde om van andere aankopen af te zien, is het ook op dat vlak rustig.
Niet dat ik niets koop, dat zou ik onze economie niet willen aandoen. Zo boekte ik onlangs een reisje naar Lissabon wat qua consumeren kan tellen. Dat het hier om een ervaring en niet om een bezit gaat doet er niet toe. Ik droom ook luidop van een handige reflexcamera maar daarvoor moet ik nog wat sparen, wikken, wegen en beslissen of ik mijn zuurverdiende centjes wel aan zoiets overbodigs ga uitgeven. En een schoenkast staat ook op het menu want mijn uitgebreide schoenenverzameling, die ik dit jaar niet verder wens uit te breiden, past nog steeds niet in de kasten die ik momenteel heb. Wordt ongetwijfeld vervolgd … .

2 opmerkingen:

  1. Wat een goed voornemen. Ook ik stik van de schoenen dus dat is heel herkenbaar. De hele winter kocht ik amper iets van kleding maar vorige week heb ik ingeslagen Gelukkig heb ik tegenwoordig een maatje groter dus kon ik het weer goed praten voor mezelf.Misschien dat ik volgend jaar eens meedoe met zo'n challenge. Veel plezier in Lissabon alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Verschillende maten in je kleerkast komt mij ook bekend voor :-). Ik zou ook eens goed moeten mesten in mijn kleerkast maar dat is er nog niet van gekomen.

      Verwijderen