zondag 5 augustus 2012

Goed begonnen is half gewonnen!

Een van de belangrijke beslissingen die wij moesten nemen toen we naar Houston verhuisden was een school kiezen voor de kinderen. Ze mochten op International School, met dank aan de werkgever van mijn toenmalige echtgenoot, maar de voertaal was daar Frans en kinderen van zes en vier uit hun vertrouwde omgeving plukken en ze dan opzadelen met twee vreemde talen vond ik wat teveel van het goede. Vermits Houston heel veel te maken heeft met Mexicaanse inwijkelingen hebben zij op public school een geweldig integratieprogramma dat ESL of English as Second Languague heet, dus besloten wij om daar voor te kiezen. De kinderen werden iedere dag ’s morgens een uurtje uit de klas gehaald om klaargestoomd te worden in het Engels door drie (!) voltijdse juffen. Ongelofelijk hoe goed dat systeem in elkaar zat én werkte. In pakweg drie maanden tijd spraken mijn kinderen vlot Engels en we moesten algauw afspraken maken en thuis consequent Nederlands praten want vooral de zoon begon een hele rare mix van Engelse en Nederlandse vervoegingen te fabriceren en het Nederlands te vergeten. Na een tijdje was het Engels zo vertrouwd voor hen dat de Belgische kinderen onder elkaar Engels spraken tijdens het spelen en ik moest mijn kinderen er voortdurend op wijzen dat wij thuis Nederlands spraken.
Ik werd al snel actief binnen het ESL programma want de Texaanse wet vereist dat er één ouder, wiens kinderen in het programma zitten, in de commissie zetelt bij de vergaderingen en vermits de meeste Mexicaanse inwijkelingen enkel Spaans spreken was de vraag snel gesteld. Dus had ik op die manier mijn bezigheid met de maandelijkse vergaderingen en andere taken tussendoor en dat was leuk.
In Texas mag je kind echter pas vanaf 5 voor één jaartje naar de kleuterschool om daarna naar de lagere school door te stromen. Omdat de zoon nog maar 4 was en anderstalig mocht hij een halve dag naar pre-kindergarten en dat vonden wij en hij ook, een minpuntje want de zoon was altijd naar de kribbe gegaan én vanaf zijn 2.5 enthousiast naar de kleuterschool. Die halve dagen bij mama rondhangen vond hij maar niets en hij zat dan ook voortdurend te zeuren omdat hij maar een halve dag naar school mocht. En de dochter, die mopperde ook. Omdat zij een hele dag naar school moest en de broer niet natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten