zaterdag 5 mei 2012

Blub, ik was een vis ... .

Iedere ouder kent die discussie wel; al dan niet een huisdier nemen en zo ja, welk dier en wie gaat daar voor zorgen? Nu ben ik ervan overtuigd dat een dier goed is voor opgroeiende kinderen maar dat wij in Houston gingen wonen maakte die beslissing er niet makkelijker op. Het plan was immers om maar drie jaar te blijven en bovendien gingen we minstens één keer per jaar op familiebezoek, hoe moest dat dan met dat beest?
Dus kochten we bij wijze van compromis een aquarium met twee goudvissen, een initiatief dat maar lauw werd onthaald door de kinderen. Ze zorgden er nochtans goed voor, een beurtrol om te voederen, iedere week het bakje schoonmaken, de pomp controleren, een leuk beeldje kopen, maar een vis blijft een vis en heeft nu eenmaal geen hoog knuffelgehalte.

Olieverf op doek van Corine Heijmans


Blijkbaar is een aquarium onderhouden ook niet zo evident en heerst er een fragiel biologisch evenwicht. Laat die biologische huishouding in stand houden nu net niet mijn sterkste kant zijn! We poetsten teveel of net weer te weinig, het water was te warm of juist te koud, de ene keer was het te proper, dan weer te vuil. In ieder geval, het was altijd wat met een naar lucht happende of erger, een drijvende vis tot gevolg.
Om een mini drama te voorkomen haastte ik mij dan stiekem naar de dierenwinkel om een nieuwe goudvis te kopen met ongeveer dezelfde tekening als zijn overleden kameraad. Toen de zoon na de tweede snelle wissel langs zijn neus weg opmerkte dat deze er zelfs niet op leek kwam ik tot de ontnuchterende vaststelling dat ik blijkbaar naïever was dan een vierjarige en dat het drama dat ik probeerde te voorkomen helemaal geen drama was.
Behalve die ene keer dan, toen ik Freddy de zoveelste een snelle begrafenis op zee probeerde te geven via het toilet en de zoon mij op heterdaad betrapte. Na een vermanende toespraak van de zoon werd voor die Freddy een mooi plekje in de tuin gereserveerd, waarna we een hond uit het plaatselijke asiel hebben geadopteerd. Maar dat is dan weer een ander verhaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten